donderdag 29 juni 2023

Donderdag 29 juni. Van Westerbork naar Leeuwarden.

Vanmorgen eerst alles reisklaar gemaakt en om 9.30 uur vertrokken van Landgoed Börkerheide richting Leeuwarden. Dat ging zeer voorspoedig zodat we ruim een uurtje later al op camping de Kleine Wielen aankwamen. We stonden nog in de computer dus het inschrijven ging zeer vlot. Vlak voor aankomst reden we een uitgebrand vrachtwagentje voorbij. Het was allemaal schuim. De rest van de dag de auto vol geladen en naar de Eewal gereden. Daar alles uitgepakt en opgeruimd. Ik heb ook nog even de stoep geveegd en vensterbanken en voordeur van spinnenwebben, stof  etc. gereinigd. Om 14 uur waren we weer terug op de camping waar Ankie  aan het schoonmaken is geslagen. Om 16 uur naar voren gelopen en een pils/wijn op het terras van het campingrestaurant gedronken. Vanavond de laatste avond in de Dethleffs. Morgen om 9.30 uur richting stalling in Rinsumageest en daarna weer naar huis. We hebben een prachtige vakantie gehad met over het algemeen prachtig weer alhoewel de eerste weken frisjes waren. Ik heb de km stand niet bijgehouden maar we zullen plm 3500 km gereden hebben. Met de caravan achter de Subaru reden we meestal 1: 8 hetgeen voor een Subaru een prima score is. Fijn dat we weer veilig thuis zijn. Nu ons voorbereiden op de verhuizing. Ook leuk!!

Brandweer.

Uitgebrand.

Stoep vegen.

woensdag 28 juni 2023

Woensdag 28 juni. Weer een rustige dag.

Vanmorgen toen we wakker werden regende het licht. Om 10 uur werd het droog en bleef het droog. Ook vandaag niet veel gedaan. lekker lezen etc. Ik ben nog even bezig geweest om het presentatieconcert van de nieuwe organist van de Grote kerk (Peter vd Zwaag) onder de aandacht van een ieder te brengen (Voor de liefhebber: zaterdagmiddag a.s. om 16 uur. Gratis toegang met hapje en drankje na). H.et aardige is dat Peter muziek van zijn voorgangers speelt. Vanmiddag nog even boodschappen gedaan bij de Lidl in het dorp. Hierna de luifel schoon gemaakt en ingehaald. Morgen naar camping de Kleine Wielen in Lwd om schoon te maken en alvast spullen naar huis te brengen. Vrijdag brengen we de caravan naar de stalling in Rinsumageest en is deze vakantie weer voorbij.

Klaar voor vertrek.

dinsdag 27 juni 2023

Dinsdag 27 juni. Een rustige dag en naar de kerk geweest!

Vandaag wat 'omgekeuteld'. 's Morgens bij de caravan gebleven. Ankie lezen in het zonnetje en ik heb de caravan schoongemaakt aan de buitenkant. Vanmiddag zijn we op de fiets naar het dorp gereden en hebben de kerk bezocht. Zoals ik gisteren al meldde ging het me om het orgel dat ooit van 1725- 1861 in Beetgum stond en gebouwd is door de beroemde orgelmaker Christian Müller die op dat moment bezig was met de bouw van het Leeuwarder orgel. Toen de Groninger orgelmaker van Oeckelen in 1861 een veel groter instrument aan Beetgum leverde ruilde hij het oude in en verkocht dat een jaar later aan de (arme) kerk van Westerbork waar men er nog steeds apetrots op is. Cruyff zou wel zeggen: Elk nadeel heb zijn voordeel!

De camperplekken in de verte.

Onze caravan 2e van links.

Preekstoel in de kerk van Westerbork.

Het Müllerorgel.

Oud voorhuis.

Oostzijde van de kerk.

Het v.m. gemeentehuis.

Het van Oeckelenorgel uit 1861 in Beetgum.

maandag 26 juni 2023

Maandag 26 juni. Van Gelderland naar Drenthe.

Vanmorgen rustig aan gedaan. We moesten naar Westerbork en hebben besloten om binnendoor via: Deventer, Raalte. Ommen en Hoogeveen te rijden. Een afstand van 100 km. Ons doel was camping Landgoed Börkerheide in Westerbork. Een ietwat aparte natuurcamping. Alles gaat digitaal en er is geen Receptie. Wel is er iemand op het terrein aanwezig. Voor 3 nachten betalen we € 69,- inclusief alles. De plaatsen zijn ruim en de toiletvoorzieningen prima. Voor de website van de camping klik hier.  Wij staan op plek 22 tegenover het toiletgebouw. Om 11.30 uur zijn we in Hoogeveen bij Reinders-recreatie langs gegaan om even naar onze Omnistore luifel te laten kijken. Hierna door naar Westerbork waar de laatste TT campeurs net vertrokken waren. Vanmiddag zijn we op de fiets nog even naar het dorp gereden om een bezoekje aan de supermarkt te brengen en een terrasje te pikken. Morgenmiddag weer naar het dorp want dan is de kerk open. Dan wil ik even kijken bij het orgel en uiteraard foto's maken van dit kleinood. Een echt Müllerorgel dat ooit (tot 1862) in de kerk van Beetgum stond.

Plek 22 op camping Landgoed Börkerheide

De (Stefanus)kerk van Westerbork.

Op het terras van restaurant de Dissel.

zondag 25 juni 2023

Zondag 25 juni. Óp naar de Biblebelt.

Vanmorgen om 7 uur opgestaan en gebruik gemaakt van de prima douches van camping de Bosrand. Op het sanitair valt niks aan te merken. Om 8 uur reden we de camping af om via Maastricht, Venlo, Nijmegen, Arnhem en Apeldoorn naar Beemte-Broekland te rijden. Ik had gisteren al met Ria gebeld en we werden vanmorgen aller hartelijkst ontvangen. Haar man Wim zat in de kerk (we zijn er langs gereden) waar koningin Wilhelmina ook graag kwam en waar ik vorig jaar nog even het orgel mocht bespelen. We kregen een mooie plek en hebben de hele verdere dag in de schaduw gezeten want 32 gr. is niet niks! Morgen gaan we naar Westerbork en maken een tussenstop in Hoogeveen bij Reinders om even naar de Thule Omnistore te laten zien. Die kreunt en kraakt n.l.

Pauze langs de A76

Onze plek op Het Veldhoentje.

zaterdag 24 juni 2023

Zaterdag 24 juni. terug naar Nederland.

Vanmorgen om 8.15 uur vertrokken van Liverdun. De reis verliep prima alleen was er oponthoud aan de Frans Luxemburgse grens waar de Fransen bezig zijn met de bouw van een viaduct. Dat heeft plm 20 minuten gekost. In Luxemburg getankt voor € 1,56/l en toen via de A1 en A7 noordwaarts gereden. De A7 is nog niet klaar en heet later N7. Plm 60 km 2 baansweg maar best te doen. Daarna via Sankt Vith, Malmedy en Verviers richting Luik gereden. Vóór deze stad afgebogen richting Maastricht. Vlak voor de grens bij Visé even van de weg afgegaan en getankt bij Lukoil voor  € 1,66/l. daarna nog 5 km naar  camping De Bosrand waar we plekje 119 toegewezen hebben gekregen. Een mooie camping met een prima eetcafé. Na het installeren met de auto binnendoor naar Valkenburg gereden en daar op een terrasje gezeten plus een bezoekje aan AH gebracht. 's Avonds gegeten in het eetcafé. Mestreechter zoervlees en Ankie Saté. Het moet gezegd dar zoervlees is heerlijk!! Ankie vond de Saté ook prima. Morgen naar Beemster Broekland (Apeldoorn-noord) naar camping Het Veldhoentje.  Camping de Bosrand is op zich prima maar in mijn ogen te duur. € 32,50 per dag en dan ook nog de wifi moeten betalen! Gezegd moet dat dit ook de schuld van de gemeente is die € 2,20 pp/pn aan toeristenbelasting heft!!

Plek 119 op De Bosrand

De herbouwde Grendelpoort aan de voet van de Cauberg.

Terrasje in Valkenburg.

De Ruïne.

Eetcafé de Bosrand

vrijdag 23 juni 2023

Vrijdag 23 juni. Naar Liverdun en Toul.

Vanmorgen rustig begonnen. Na de koffie zijn we per auto naar het stadje Liverdun gereden en hebben voor het station de Subaru geparkeerd. Toen lopend naar de oude bovenstad gegaan via een trap. Het leek Luik wel! De Oldehove is er niets bij. In de bovenstad staat o.a. de St. Pierre met haar fraaie orgel. Hierna weer afgedaald en verder gereden naar Toul. Hier rijden we elk jaar langs en zien dan in de verte de kathedraal met haar 2 torens. Het werd tijd om hier weer eens te kijken. De laatste keer was in 1994. In WO II is de kathedraal grotendeels verwoest en daarna weer herbouwd. In 1994 hingen er netten in het middenschip ter bescherming van de kerkgangers. Die waren nu weg (ik bedoel de netten). Dit deel is gerestaureerd.  In de zijbeuken waren ze er nog wel. Voor de rest is er in Toul niet veel te zien. De oude stadswallen zijn nog min of meer intact. Om een uur of 16 waren we weer terug op de camping. Om 18.30 hadden we gereserveerd in het restaurant waar we best lekker hebben gegeten. We zaten naast een echtpaar uit Boxmeer die hele verhalen hadden. We hebben ons niet verveeld. Morgen gaan we naar Nederland naar camping de Bosrand in Sint Geertruid.

Trap naar de bovenstad

Uitzicht vanaf het kasteel.

Ankie daalt af.

De kathedraal van Toul.

Het gerestaureerde middenschip.

het altaar in het Koor.

Een kaarsje voor allen die ons zijn voor gegaan.

Een lieftallige engel.

Vanuit de kloosterhof.

Eten in het campingrestaurant.

Donderdag 29 juni. Van Westerbork naar Leeuwarden.